Schoolproject India
De kleine Primrose School
Het begin
Het zal in 1996 zijn geweest dat wij een documentaire op de Belgische BRT televisie zagen over superintelligente kinderen. Aan het eind van de documentaire stond het adres van het instituut waar aan deze kinderen werd lesgegeven.
Wij schreven (in die tijd was email en internet nog niet wijdverbreid) om informatie over de lesmethode van de man die superintelligente kinderen kon geven. Zijn naam was Glenn Doman en zijn instituut heet Institute for the Achievement of Human Potential (IAHP – www.iahp.org).


Primrose Brochure
Bekijk de Primrose Bruchure

Werkwijze op de scholen
Glenn Doman methode op scholen in India en Nelderland

Leer je baby lezen
Leer-je-baby-lezen project (of Het Ware Kind project) wil elk jaar 5 miljoen euro bij elkaar brengen om ieder kind dat in Nederland geboren wordt (182.000), een leren-lees-pakket te geven.
Glenn Doman in India
Alle gestuurde documentatie hebben wij meegenomen naar India naar The Mother’s Service Society (MSS – www.motherservice.org), een door de regering erkend Social Science Research Institute, die zeer geïnteresseerd waren. Twee Indiase vrijwilligsters kregen toestemming om een jaar lang les te nemen op het Glenn Doman instituut in Philadelphia, zodat er een Glenn Doman school in Pondicherry, Zuid-India gesticht kon worden.
De kleine Primrose School
In 1999 was het zover en werd er begonnen met een 15-tal kleine kinderen vanaf 2.5 jaar in een tot school omgebouwd huurhuis. Elk jaar zouden er een 15-tal kinderen bij komen (later werd dat een 30-tal). De kinderen werden begeleid door 3 ‘juffrouwen’. Een ervan had een baby die zij meenam naar de school en die mee mocht leren. Wij waren geheel overtuigd van de lesmethode toen wij die baby, die nog niet kon lopen, 4 kaarten (met elk een woord erop) al kruipend op volgorde zagen leggen zodat het een zin werd. Glenn Doman zegt dat elk kind een potentieel genie is en wij zagen toen dat hij gelijk moest hebben.
De grote Primrose School
Na een paar jaar was de huisschool te klein geworden en kwam het plan om een grote school te bouwen, een school voor 300-350 leerlingen, Primrose School genaamd (www.primroseschool.org).
Onze stichting heeft voor ongeveer de helft van het geld gezorgd, dat nodig was om de school te bouwen en in te richten. Het sportterrein met het gymnasium (sportlokaal), het natuurkunde laboratorium, het scheikunde laboratorium, de lunchruimte, het pottenbakker atelier, het speelterrein en de huizen van de leraren zijn bijvoorbeeld direct met het geld van de stichting aangekocht en gebouwd.
De ideale school?
Op de Primrose School krijgen de kinderen geen huiswerk mee naar huis, ze gaan altijd over naar de volgende klas (niemand blijft zitten) en er worden geen repetities of examens afgenomen. Toch halen de leerlingen aan het eind van hun scholing de hoogste cijfers in de staat (Tamil Nadu) bij de staatsexamens.
De Primrose School kreeg de hoogste erkenning waardoor leerlingen direct worden aangenomen bij universiteiten als Cambridge en Oxford.
Glenn Doman in Nederland
Een aantal jaar geleden bedacht de stichting dat wij de Glenn Doman onderwijsmethode voor baby’s en kleine kinderen ook in Nederland zouden kunnen promoten.
Het eerste idee was een kinderdagverblijf beginnen waar de kleine kinderen konden leren lezen en rekenen volgens de Glenn Doman methode. Na veel studie en zoeken naar ruimte werden wij onderbroken door de problemen rond een Amsterdams kinderdagverblijf. Regels werden aangescherpt en uitgebreid, waardoor ons plan steeds moeilijker uitvoerbaar werd. Uiteindelijk moesten we dit plan redelijkerwijs laten varen.
Nanny leert je lezen
Het tweede en volgende idee was om een leren-lees-set te ontwikkelen waarmee onze nanny na-schoolse kinderen kon opvangen bij hen thuis en hen kan leren lezen en rekenen volgens de Glenn Doman methode. De leesachterstand van kinderen in groep 5 is namelijk zorgwekkend. Onze nanny kan dit probleem in korte tijd oplossen.
Tegelijkertijd wordt dit in de praktijk getest met 2 jonge jongetjes van 4 en 7 jaar die elke woensdagmiddag komen leren lezen.
Je-baby-kan-lezen set
Een ander groot idee is om een ‘je-baby-kan-lezen’ set te ontwikkelen en elke nieuw geboren baby zo’n set cadeau te doen bij zijn of haar geboorte. Een enorme jaarlijks terugkerende kostenpost, maar het mag een stichting niet aan idealen ontbreken.
Wij hebben het plan om de set te ontwikkelen en een aantal honderd te laten maken en vervolgens te zien wat mogelijk is.

Een Glenn Doman school in Oosterwold?
Ons laatste idee is een lange termijn idee om in Oosterwold een Glenn Doman/Primrose school te bouwen en te beginnen. Oosterwold is een toekomstig zelfvoorzienend en regel-loos dorp dat tussen Almere en Zeewolde gebouwd gaat worden. Vrijheid is het sleutelwoord: vrije locatie keuze, vrije kavelgrootte en vrije functies voor wonen, werken en recreatie. Alles gaat bepaald worden door de bewoners, ook de open ruimte: waar het groen komt, waar de paden en wegen komen en welk soort. Het dorp zal zelfvoorzienend worden qua energie en voedsel. Spelend leren zal daar niet misstaan.
Het idee heeft zich verder ontwikkeld door het Nanny klasje in Haarlem. Het idee is nu een Hobbit-school op een kavel die door de Stichting gefinancierd wordt en een aantal kavels erom heen gekocht door families wiens kinderen naar de Hobbit-school gaan. De Hobbit-school is een gebouw naar voorbeeld van de Hobbit woningen uit de films. In Oosterwold mag alles wat je kunt verzinnen gebouwd worden en een Hobbit-school leek ons een perfect idee voor kleine en grotere kinderen. Er omheen komen bloemen en groentetuinen, een Hobbit speeltuin en een kinderboerderij.